Liderlikte Duygusal Zeka

Canan Ünverdi, PMP – Müşteri Hizmetleri Yöneticisi

Kurumunuzun değişim yönetiminde etkin rol almak için liderlik becerilerinizi geliştirebilir, farkındalığınızı artırabilir, kendinizle birlikte kurumunuzu ileriye taşıyabilirsiniz.

Gelin birlikte bunu nasıl yapacağınıza bakalım.

“Lider” deyince aklınıza nasıl biri geliyor?

Karşılaştığı sorun ne olursa olsun dingin kalan, telaş etmeyen, kendini kaybetmeden çözüm üreten birini düşünmeniz mümkün; ya da her zaman ekibini özenle dinleyen, ekibinin işini yapmasında bizzat yardımcı olan ve kararlarını dikkatle veren biri aklınıza gelebilir.

Saydıklarımız yüksek bir duygusal zekânın parlak işaretleri ve aynı zamanda bir liderde olması gereken en önemli karakter özellikleri.

Nedir bu Duygusal Zekâ?

Duygusal zekâ, kişinin kendi ve etrafındaki kişilerin duygularını anlayabilme ve yönetebilme becerisidir.

Duygusal zekâsı yüksek insanlar, ne hissettiklerini, duygularının ne anlama geldiğini ve bu duyguların diğer insanları nasıl etkilediğini gayet iyi bilirler.

Yüksek duygusal zekâ, bir liderin başarılı olabilmesi için olmazsa olmazlardan.

Amerikalı psikolog David Goleman’a göre duygusal zekanın beş ana bileşeni mevcut ve bu beş alanda kişi kendini geliştirebilirse liderlik becerisi de bir yıldız gibi parlar.

Liderlikte Duygusal Zekâ

1. Kendinin farkında olmak:

Duygularının farkında olan biri, bu duyguların kendini ve başkalarını nasıl etkilediğini daima bilir.

Kendinin farkında olan bir lider ise güçlü ve zayıf yönleri hakkında oldukça iyi bir fikre sahiptir ve bu da kişinin alçak gönüllü tavırlarında kendini gösterir.

Bu konuda kendinizi geliştirmek için iki yol öneriliyor:

. Günlük tutmak: Her gün bir kaç dakika ayırıp düşüncelerinizle ilgili yazmak kendinizle ilgili farkındalığınızı artıracaktır.

. Yavaşlamak: Asabiyet veya içinden çıkılmaz bir durumda olduğunuzu hissettiğinizde bir an durun ve bunun sebebini sorgulayın. Sonuçta içinde bulunduğunuz durum ne olursa olsun, ona nasıl cevap vereceğiniz sizin seçiminizdir ve sizi asıl tanımlayan bu cevaptır.

2. Kendini yönetebilmek:

Kendini etkin şekilde yönetebilen liderlerin, başkalarına sözel olarak saldırdığını, özensiz ve duygusal kararlar verdiğini, inandığı değerlerden ödün verdiğini nadiren görürsünüz.

Kendinizi bu konuda nasıl geliştirirsiniz?

. İnandığınız değerler nedir? Kesinlikle hangi konuda ödün vermeyeceğinizi biliyor musunuz? Kendi ahlâk kurallarınızı tanımlamak için kendinize zaman ayırın. Sizin için neyin önemli olduğunu bilirseniz karşınıza bir durum çıktığında iki kez düşünmenize gerek kalmayacaktır.

. Kendinizi sorumlu tutun. Ters giden bir şeyler olduğunda başkalarını suçlamaya başladığınız an, orada durun. Hatalarınızı kabul edin, başınıza geleceklerle siz yüzleşin.

. Kendinizi çaresiz hissettiğiniz bir durumda tavırlarınızı gözlemleyin. Birine bağırarak mı rahatlıyorsunuz? Söylemek istediğiniz bütün olumsuz sözleri yazın, sonra yırtın ve atın. Bütün bu olumsuz duyguları kağıt üzerinde göstermek, söylemiş olmaktan çok daha iyidir.

3. Motivasyon:

Kendini motive eden liderler hedeflerine doğru durmadan çalışırlar, yaptıkları işin kalitesi için yüksek bir çıtaları vardır.

Motivasyonunuzu nasıl artırabilirsiniz?

. Neden bu kariyeri seçtiğinizi hatırlamaya zaman ayırın. Kariyerinizi hangi sebeplerle sevdiğinizi kendinize hatırlatın. Hedeflerinizin enerjik ve canlı olmasına dikkat edin.

. Sorunlar ne olursa olsun olumlu düşünün ve umudunuzu taze tutun. Ümitli bir insanın enerjisi tüm ekibi saracaktır.

4. Empati:

Başarılı bir ekibe ve organizasyona sahip olmak için empatik olmak gerekiyor. Empatik liderler kendilerini başkalarının durumuna koyabilen, onların gözünden olaya bakabilen kişilerdir. Ekiplerindeki çalışanların kendilerini geliştirmelerine yardımcı olurlar, ihtiyacı olanları dinlerler ve yapıcı geribildirimlerde bulunurlar.

Empati duygunuzu nasıl geliştirebilirsiniz?

. Kendi fikirlerinizi savunmak kolay. Biraz da diğerlerinin bakış açısından olaylara bakmaya zaman ayırın.

. Beden dilinize özen gösterin. Başkalarını dinlerken kollarınızı bağlıyorsanız, göz kontağını kaçırıyorsanız, telefonunuzla oynuyorsanız karşınızdakine olumlu bir görüntü vermiyorsunuz demektir. Bu konuda eğitimlerden yararlanabilirsiniz.

. Başkalarının duygularını tanıyın ve tavırlarınızı uygun şekilde ayarlayın. Asistanınıza üst üste 3. akşam mesaiye kalmasını söylüyorsanız ve kabul ediyorsa, ona bu özverisi için müteşekkir olduğunuzu söyleyin ve gerekirse bir yarım gün izin verin.

5. İletişim becerisi:

İletişimi iyi olan liderler değişiklikleri yönetmede ve çatışmaları çözmede usta kişilerdir. İyi haberlere olduğu kadar kötü haberlere de açıktırlar, yeni projelere büyük bir şevkle başlarlar.

Bu alanda iyi olmak için:

. Çatışma çözümlemede iyi olmayı öğrenin. Bir lider, ekip üyeleri arasında, müşterilerle ve satıcılarla olabilecek çatışmaları kurum için en iyi sonuç çıkacak şekilde çözebildiği zaman başarılıdır.

. Başkalarını gerektiği zaman övmekten, yüceltmekten çekinmeyin.

. Arkadaşlıklarınızı, sosyal çevrenizi besleyin. Bugünün teknolojik dünyasında, telefon etmek yerine ailenizle ve arkadaşlarınızla yüz yüze görüşmeye, internet ortamından izlemek yerine tiyatro ve konserlere gitmeye zaman ayırın.

Referanslar

https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_69.htm
https://www.mindtools.com/pages/article/level-5-leadership.htm
https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_45.htm
https://www.xing.com/communities/posts/liderlik-yetisi-ve-duygusal-zeka-1003533268

Etiketler

Ne Düşünüyorsunuz?

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


Bize Yazın

PaperWork'ü görmeden karar vermeyin!

Bizimle iletişime geçin, size özel bir demo gerçekleştirelim.

İhtiyaçlarınızı dinliyor ve sizin için özel bir demo hazırlıyoruz.

Kazançlarınız:
Sırada ne var?
1

Sizin için uygun bir zaman aralığı belirliyoruz.

2

Bir tanışma toplantısı düzenliyoruz.

3

Size özel bir demo gerçekleştiriyoruz.

Ücretsiz Demo Talep Edin